کتاب 1001 اختراع

اثر سلیم الحسنی از انتشارات طلایی - مترجم: افسانه حجتی طباطبائی-علمی

چه عنصر مشترکی میان دانه های قهوه، چاقوی جراحی، طاق ها و رصدخانه ها وجود دارد؟ ایده ی پرواز از کجا به ذهن لئوناردو داوینچی راه یافت؟ چه کسی روکش کپسول خوراکی را اختراع کرد و فیبوناتچی در کجا آموخت که هنگام محاسبات ریاضی، انگشتانش را خم کند؟

کتاب «1001 اختراع، میراث مسلمانان در جهان ما» نوشته ی پروفسور سلیم الحسنی به همه ی این پرسش ها پاسخ می دهد. این کتاب که به شیوه ای آسان یاب نوشته شده، از عصر طلایی تمدن اسلام، یعنی قرن اول تا دهم هجری حدود 600 تا 1600 میلادی، پرده برمی دارد. در این دوران، مسلمانان در زمینه های گوناگونی چون پزشکی، مکانیک، نقشه کشی، شیمی، تعلیم و تربیت، مهندسی، معماری و نجوم پیش گام و پیش تاز بوده اند.

در حقیقت هیچ حوزه ای آن چنان پیچیده و ناشناخته نبوده است که امکان بررسی دقیق و تحقیق و جست وجوی مبتنی بر آزمایش و تجربه ی علمی در آن وجود نداشته باشد. بنابراین با این کتاب راهنما راحت باشید و سفر تحقیقی خود را در طول هزار سال تاریخ علم و فن آوری در زندگی پیشروان علم در سده های میانه آغاز کنید؛ کسانی که با نوآوری های خلاقانه ی خود دنیای امروز ما را آفریده اند.

کتاب هشت بخش دارد؛ «خانه»، «مدرسه»، «بازار»، «بیمارستان»، «شهر»، «دنیای پیرامون»، «جهان» و «مرجع» عنوان بخش های مختلف این کتاب هستند.

با مراجعه به بخش «خانه» از کتاب می توانید با منشا مواد مصرفی روزمره آشنا شوید؛ بدانید چه کسی در هزار سال پیش برای نخستین بار از عطر استفاده کرد؛ ساعت هایی با ارتفاع سه متر، سرگرمی ها و تفریحات خانگی در سده های میانه، خاستگاه غذای سه وعده ای و موسیقی را بشناسید.

«مدرسه» اساس و بنیان دانشگاه ها را معرفی می کند. کانون حکمت و اندیشه بغداد را می شناسید و با درک این نکته که چگونه افرادی با مذاب و ملیت های گوناگون در کنار هم کار می کرده اند و نوع بشر را از حاصل این همکاری بهره مند می ساخته اند، شگفت زده می شوید.

با مطالعه ی بخش «بازار»، رد پای تجارت بین المللی پررونق را در منابع تجدید شونده ی انرژی و روش های پیشرفته ی کشاورزی و باغ داری مسلمانان در سده های میانه دنبال کنید.

هزار سال پیش، عمل های جراحی پیش رفته با استفاده از ابزارهای جراحی برنده و دقیق انجام می گرفته است. «بیمارستان» خاستگاه این اعمال جراحی، مایه کوبی آبله، بخیه زدن اعضای درونی و بیمارستان های آموزشی را به مخاطب معرفی می کند.

«شهر» به مخاطبان نوجوان کمک می کند خیابان های روشن و سنگ فرش شده ی هزار ساله ی مسلمانان را در ذهنشان تجسم کنند و عقاید معماران بزرگ دنیای مدرن را درباره معماری اسلامی بیان می کند.

«دنیای پیرامون» به مخاطب توضیح می دهد که چه کسانی برای نخستین بار جزر و مد را توضیح داده اند. درباره ی مواد معدنی، اقیانوس ها و کوه ها به مطالعه پرداخته و با تکیه بر پیشرفته ترین نقشه ها و ابزارهای نقشه کشی به نواحی دوردست سفر کرده اند؛ در حالی که می کوشیده اند کروی بودن زمین را اثبات کنند.

«جهان» به نوجوانان کمک می کند لذت پرواز موفق انسان را در 1200 سال پیش احساس کنند. درباره ی آسمان و کهکشان ها بخوانند و ببینند که چگونه مسلمانان در هزار سال پیش با استفاده از ابزارهای دقیق و پیچیده ستاره شناسی در پیشرفته ترین رصدخانه ها، کهکشان ها را مشاهده و از آن ها نقشه تهیه می کرده اند.


خرید کتاب 1001 اختراع
جستجوی کتاب 1001 اختراع در گودریدز

معرفی کتاب 1001 اختراع از نگاه کاربران
کتاب های مرتبط با - کتاب 1001 اختراع


 کتاب خودآموز تصویری Access 2019
 کتاب طراحی شبکه های عصبی
 کتاب خودآموز تصویری Excel 2019
 کتاب مرجع کاربردی CSS3،HTML5 برای طراحی وب سایت
 کتاب هیدرولوژی آب زیرزمینی
 کتاب آموزش گام به گام برنامه نویسی JavaScript